113 39

Alla inlägg under maj 2013

Av Teresa 113 39 - 31 maj 2013 19:25

 

Vår Siw på COOP Nära går i pension. Lycka till!  


  
Nymålade övergångsställen i korsningen Vikingagatan/Tomtebogatan.


  Mini-zoo/krubba för vilda djur på Tomtebogatan! Ser ut som om grisen håller på att bli uppäten. 


 

Begav mig faktiskt ner till city  i dag. Ett besök här – it's were the heart is!


Trevlig helg! 



Av Teresa 113 39 - 31 maj 2013 19:17

Apropå den här!

 

Så satt denna i porten i dag:


 
Ser ut som om vi blir utan gård den här sommaren också.

Någon som bjuder in till grillparty?



Av Teresa 113 39 - 31 maj 2013 17:52

Satt och surfade runt på nätet sent i går kväll. 
Läste en artikel i en nättidning som delvis handlade om ett företag här i Birkastan.
Där jag är stammis. Som jag gillar väldigt mycket.  Och där jag känner ägarna mycket väl!
Hajar till när jag ser bilderna. Det är ju mina bilder! Som jag tagit och publicerat i samband med ett blogginlägg. Finner att det är redaktören för den icke vinstdrivande nättidningen XXX som själv skrivit artikeln och dessutom ”lånat” mina bilder.

Tar en skärmdump, skickar ett mejl till ovan nämnda webbredaktör, där jag talar om att jag tänker skicka en faktura till honom för bilderna han publicerat utan mitt tillstånd. . Det tar cirka tio minuter och sedan är bilderna bortplockade från sidan. Jag talar om att en faktura trots allt kommer att skickas.

Det som stör mig mest är inte hans ifrågasättande och nästan dumförklarande ton gentemot mig. Utan att han, som är webbredaktör/ skribent/ kommunikationskonsult/ analytiker/ journalist inte verkar ha en aning om upphovsrätt och liknande. Fast det tror jag han har, han vill bara slå sig för bröstet lite. Skrämmas.
H J Ä L P !
Not.


Jag är vanligtvis en ganska så snäll person. Men när någon begår misstaget att se mig som en dum blondin, då jäklar gnistrar det. Att han som webbredaktör inte skulle ha koll på att det är olagligt att plocka bilder på nätet, den enkla går jag inte på. Det är bara att pynta liksom.

Hans namn? Nej det tänker jag inte avslöja.
För efter ett antal mejl fram och tillbaka har han sagt att han ska betala fakturan. Jag har till och med fått en ursäkt. Bra där. Rätt ska vara rätt.

Kontentan av detta;
Mina bilder tillhör mig!
Visst, fråga gärna om du får låna/köpa men sno dem inte. Och upphovsrätten gäller oavsett om det är en privatperson eller proffsfotograf som tagit dem. PUNKT.
Visst, jag skulle kunna ge bort mina bilder gratis. Om jag vore snäll. Och dum.
Nu råkar det vara så att mina bilder delvis är mitt levebröd.
Och jag är inte särskilt förtjust i nudlar.
PUNKT.

 

Av Teresa 113 39 - 30 maj 2013 21:13



 

 

quote by Mae West

 




Av Teresa 113 39 - 30 maj 2013 18:00

Den 22 augusti 2012 flyttade Banff in.
Hon klev in genom dörren och gjorde sig hemmastadd från allra första början. 


Tack vare att vi befann oss på Mallorca vid rätt tillfälle och lärde känna supertrevliga Eta och Roger från Vallentuna så hamnade denna ljuvliga lilla varelse hos oss! 


I dag fyller hon 1 år.


Grattis Banffen!

 

 
Sä här somnade hon allra första dagen. I en hög av kuddar. 
 







Av Teresa 113 39 - 30 maj 2013 16:09

Det damp ner ett brev. 


Yngste sonen går ut åttan nästa vecka. Och nu börjar jakten. 
Stockholmsskolorna jagar elever. Friskolorna är mest aktiva. 


Det första brevet kom från en skola som startar upp i Stockholm från och med nästa läsår.


 

På denna skola kan sonen bli en ny:

  •  Leif GW Persson
  •  Leif Silbersky
  •  Fredrik Eklund
  •  Rohdi Heintz
  •  Martin Melin 

Hmm, då väljer jag Rohdi eller Eklund.

Snygga kläder till morsan och en schyst lägenhet på ålderns höst skulle inte sitta fel. 



Fast om sonen själv får välja (och det får han) så blir det en annan skola. Han har nämligen redan bestämt sig för sitt förstahandsval.


Där blir han lite mer av en Johnossi. 

Fast med sitt eget sound, naturligtvis!


Av Teresa 113 39 - 30 maj 2013 13:44


 

Dagens sällskap.
Något lugnare än katterna som härjar här hemma. Någon har varit uppe i glasskåpet i natt. 


Jag tippar på att det är den till synes oberörda lilla blå.


 
Banff khan ..?

 

Dessutom fyller hon 1 år i dag! 
Grattis!

 


Av Teresa 113 39 - 29 maj 2013 21:46


 

Tror jag suttit lite för länge i mittt lilla hörn i soffan i dag ...


OM TERESA 113 39


Teresa 113 39 – bor och lever i Birkastan. Skriver, fotar och iakttar. Jag är en blandning av Lilla My, Tintin och Powerpuff-pinglan Bubblan. Och så är jag kattägd x 4.
Foto: Karin Brulin/Brulin Foto & Form

BILDER ©TERESA STARKENBERG

Alla bilder/bildcollage i bloggen är mina egna (om inte annat anges). All text och alla bilder på den här bloggen är skyddade av upphovsrätts-lagen. De får inte användas utan mitt tillstånd. Vill du låna/köpa bilder kontakta mig på teresa64@live.se

SÖK & FINN

TIDIGARE INLÄGG

HAR DU LÄST?

KALENDER

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2013 >>>

SAKER JAG SKRIVER OM ...

ARKIV

BESÖKARE

RSS

TRANSLATION


Skapa flashcards