113 39

Alla inlägg under juli 2014

Av Teresa 113 39 - 31 juli 2014 20:22


På kvällen begav vi oss ut för att hitta brorsan till vår vän från Cala Ratjada. 
Nyöppnad restaurang var målet. 

Kollade in på google maps vart vi skulle och sedan promenerade vi sakta genom Palma stad. 
Med mitt goda lokalsinne samt lite hjälp från två spanska damer hittade vi fram till vårt mål. 
Bortom det turistiga och med goda mallorkinska smaker. 


 

Can Trispol!


 

En mysig liten nyöppnad restaurang som jag kommer skriva mer om senare.


 

Innan vi slog oss ner till bords promenerade vi runt och kollade in en hel del häftig graffiti.


 


 


 


 


 


 


 
Coolt i Palma! 



Av Teresa 113 39 - 31 juli 2014 20:11


Fortsätter med ett gäng mobilbilder.


 

Med blicken uppåt.


 

Mer uppåt.


 

Betraktar skuggor. Som blir som en illusion.


 

Samt dricker solsken!





Av Teresa 113 39 - 29 juli 2014 18:24



Fortfarande oinspirerad att fota. Tror jag verligen behöver koppla bort allt. Bara vara i stunden.
Så det blir ett par snabba med mobilen. Den är ju alltid med och väldigt lättillgänglig. Och helt utan krav ... 


   

I förrgår (söndags) hoppade vi in i en taxi och började prata med den kvinnliga taxichauffören.
– Kör oss till ett mysigt ställe!


Vi hamnade i Illetes på Beach Club Virtual.
Perfekt häng. Lagom med folk, klippbad, still och lugnt trots att det var söndag.


Kostade lite men det var värt en peng att få ligga i lugn och ro och sedan få simma i kristallklart vatten.
Maten på stället var däremot inte prisvärd. Och servicen, ja den pratar vi inte högt om ... Synd på så bra läge. 


   

Ganska så vacker utsikt, eller hur!


 

Hav, hav, hav!


 

Middag intogs på Duke i Santa Catalina (i lördags – är lite dagvill och blandar hejvilt ...). En riktig hit!


 

Och i går drog vi norröver för ett besök på absoluta favoritstranden. Mötte upp vänner för en heldag.


 

Lugnet!


Hann även säga hej till Ana som jobbar i receptionen på hotellet i Cala Mesquida där vi bott många gånger. 


 

På kvällen ett besök på värledns bästa restaurang! Tycker jag i alla fall. Maten är fantastiskt god och det är lika kärt att återvända varje gång. Joan Ignasi på Es Coll d'Os levererar varje gång!!! Befinner ni er på nordöstra hörnet är ett besök ett måste. 

Denna kväll blev det lammracks. Mamma och pappa gjorde ett bra jobb i det varma köket (restaurangen är familjedriven och maten kommer från föräldrarnas finca utanför Cala Ratjada). 

 

Till dessert en underbart ljuvlig rosmaringlass som badade i rosente! 


 

Vaknade upp tidig morgon i Cala Ratjada på ett hostel.


 

På väg hem genom Capdepera.


 

Och nu är vi "hemma" i Palma igen. 

Härligt att kunna varva hav och lugn med puls och storstadsliv. 
Ön har allt!





Av Teresa 113 39 - 26 juli 2014 01:07


Lite lyckad shopping blev dagens göromål. 
En mjölkskummare från Nespresso till bra pris. Några Iron Maiden dvd:er till sonen, plus att sonen och jag har hittat en butik som båda gillar. En solhatt fick dessutom följa med hem från rean på El Corte. Preppad! Sedan en lunch i hemmakvarteren för att vila upp oss i värmen. 


Ett besök på turistbyrån för att checka busstider. Tänkte mig ett längre samtal och frågade honom därför om han pratade engelska. – Nej! blev svaret. Okej då. Glömde fråga om han pratade svenska. ;) Nu gick samtalet alldeles utmärkt ändå och vi fick den info vi behövde. Men undrar hur det funkar om man inte pratat någon spanska alls ...



Har haft noll inspiration att fota de senaste dagarna. Kameran har därför fått stanna hemma eller helt enkelt legat kvar i väskan. I dag blev det dock ett par bilder. Men den där riktiga fotoglädjen har inte infunnit sig och därför låter jag kameran vila, knäpper mest med mobilen så där i farten, lite halvhjärtat ...


 

Kvällens middag intogs här. Gott men ganska så ocharmig känsla ...


 

Vackert med utsikt över Palma. 


 

Es Baluard. Palmas Moderna museum. 


 

En selfie så där på kvällskvisten. 


 


En bild från i förrgår då molnen och stjärnorna prydde himlen ovanför vår terrass.


Nu har det redan blivit lördag och därför säger jag god natt! 



Av Teresa 113 39 - 25 juli 2014 11:07


En blå dag.

Gårdagen bjöd på strålande sol, het värme och en hel del vind. Bad, vågor och klarblå himmel.

Blått hav och en fransman utan lokalsinne.

En blå bok och en blå himmel.

Frukost med planering av dagen. Att ta den som den kommer ...

Av Teresa 113 39 - 23 juli 2014 22:49


En promenad ner mot vattnet utmed strandpromenaden. 
Bjuder på ett gäng mobilbilder. Har inte ens greppat systemkameran sen jag kom ner ...

 

Passerade katedralen Le Seu på vägen.


 

Min vän havet! Vi är en kärlekshistoria som har många år på nacken. Uppväxt med salta bad sedan barnsben. Bangar i princip aldrig ett bad. När andra rynkar på näsan och säger: det är kallt – då tvekar jag inte. 


 

I dag var det inte det minsta svalt. Knappt ens uppfriskande att hoppa i. Vi tippar på minst 25 grader.


  Hungrig blir man. Lunch intogs på Anima Beach Club. Sjyst miljö men maten – i mitt fall en Caesarsallad för €13.50 – var inte värd priset. Mest en massa sallad, tråkig dressing samt torr kyckling. Tyvärr!


 

Men vattnet smakade i alla fall gott ...


 

Att plocka snäckor är ett måste! Dagens skörd som troligtvis kommer att skänkas till en mycket älskad person. Du vet vet du är!!! 


  

Svettig promenad hem genom stan. Förbi Torrent de sa Reira där fåglarna tog ett fotbad. 

 

Vila, torka badkläder, vattna blommor, gosa med hund samt dusch och uppfräschning. 
Sedan ut på stan för lite shopping, rekognosering och en sen middag. Tapas på Wineing stod på menyn. Där man kan testa olika sorters viner – både mallorkinska samt spanska fastlandsviner. Själv fördrar jag definitiv de lokala vinerna från ön. Tyvärr så är det svårt att få tag på mallorkonska viner utanför ön då det mesta av produktionen stannar här. Så, när på Mallorca, är det alltid mallorkonska viner som gäller! De är gudomligt goda.


Mätta och belåtna, sedan hem genom staden. Nästan hemma så hamnade vi i något som vi först uppfattade som ett skämt. Tre tyska tjejer blev påhoppade av en kille i mask (typ Halloween) med kniv (???) i handen. 


Vi trodde först att han i masken var en vän till tjejerna som hoppade fram för att skrämmas. Men efteråt då vi talades vid visade det sig att de inte hade någon aning om vad som hände eller vem han i masken var. Var det på skoj? Menat som ett skämt? 
Ingen aning, folk sprang till höger och vänster (även vi) och en yngre tjej blev alldeles chockad och grät hysteriskt. 


Kanske ville personen i fråga bara skoja lite. Men man står ju inte precis kvar och frågar när någon springer omkring med något knivliknande i handen ... 

Nu är vi hemma i lägenheten. Med ett par nya sandaler bland annat. Fyndat på rea. 


I morgon blir det troligtvis bad igen. Frågan är bara var!?


Vi sover på saken.



 

 

Av Teresa 113 39 - 23 juli 2014 09:26


Nu är det min tur att njuta av semester!

Ut mot Arlanda för att hoppa på ett plan till mitt älskade Mallorca.


 

Insåg redan innan jag steg på flygbussen att jag glömt min solhatt hemma. Funderade starkt på att norpa mitt bussresesällskaps tjusiga Stetson ... 


 


Semesterresan började med det nästan obligatoriska besöket på Starbucks. 
Undrar om dessa kapsylord inte stämmer även på en del människor ... 


 

Flygresan gick naturligtvis med detta underbara bolag!!! Pålitligt, säkert och med hög service. Alltid lika trevligt att stiga ombord på Scandinavian! 


 

Och så här ser min bakgård ut under ett par dagar. Yngste sonen och jag ska njuta av Palma. Katterna är hemma och tar hand om resten av familjen som inte hade möjlighet att följa med. 


 

Helt utan husdjur blir vi nu inte denna vecka. Vi "lånar" grannhunden Mancha när vi är sugna på lite öronkli. Maken till söt hund får man leta efter. En riktig liten raring!

  

 

Nu på morgonen så öppnar jag dörren och stiger ut för att äta min frukost.

Lugn och ro. Dofter. Ljuset. Värmen. Känslan. Jag laddar för en förmiddag med sand mellan tårna. 


 


It's Mallorca!

     

Av Teresa 113 39 - 20 juli 2014 21:21


 

Vaknade klockan 03.22 av att jag hade sällskap i sängen. Av någon med sträv tunga som tvättade mina knän i hopp om att det var morgon och dags för frukost. Då jag inte inte reagerade nämnvärt och lät huvudet ligga kvar på kudden nöjde han sig med att agera knävärmare fram till det verkligen var dags att stiga upp. Idealiskt nu när nätterna ändå är ganska varma, eller hur!


 


Lika varmt i dag – om inte varmare! Lugn dag i Birka då det mesta stod stilla. En stilla fika med min vän Katarina för lite Mallorcasnack och framtidsplaner. 


  

Och det här med att packa då man har katter hemma ... Antingen så är de i den öppna garderoben, eller i resväskan. Och när sonen har lagt fram delar av det som ska packas ner för hans del så är klädhögarna en alldeles utmärkt tvättplats, tycker Banff och Lava! 




OM TERESA 113 39


Teresa 113 39 – bor och lever i Birkastan. Skriver, fotar och iakttar. Jag är en blandning av Lilla My, Tintin och Powerpuff-pinglan Bubblan. Och så är jag kattägd x 4.
Foto: Karin Brulin/Brulin Foto & Form

BILDER ©TERESA STARKENBERG

Alla bilder/bildcollage i bloggen är mina egna (om inte annat anges). All text och alla bilder på den här bloggen är skyddade av upphovsrätts-lagen. De får inte användas utan mitt tillstånd. Vill du låna/köpa bilder kontakta mig på teresa64@live.se

SÖK & FINN

TIDIGARE INLÄGG

HAR DU LÄST?

KALENDER

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12
13
14 15 16 17 18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2014 >>>

SAKER JAG SKRIVER OM ...

ARKIV

BESÖKARE

RSS

TRANSLATION


Ovido - Quiz & Flashcards