113 39

Alla inlägg under september 2015

Av Teresa 113 39 - 20 september 2015 20:57


De är små. 

De är sagolikt goda. 

En perfekt liten tugga med smak av vanilj och rom.


 


Söndagsfikan blev en perfekt liten canelé. Tillsammans med en Dulsao från Nespresso. I och på favoritporslinet Ensō från Aida Danmark.


Alla goda ting är tre – som ett kinderägg! 


 


 


 


   


Följande text är hämtad från Sophies Canelés hemsida:


"En canelé (uttalas kanölé) är ett litet bakverk med ursprung från regionen Bordeaux i sydvästra Frankrike. På 1800-talet bakade den religiösa befolkningen i Bordeaux ett bakverk som de kallade ”canelas”. Canelas är caneléns förfäder. Denna utvecklades under årens gång och försvann till och med en tid under den franska revolutionen. Canelén har en lång historia som är förbunden med staden Bordeaux, med dess hamn och dess vin. Bakverket är frukten av en tradition som bibehållits genom franska hantverkare i Bordeaux som under lång tid hållt receptet hemligt."

 

 

 

Av Teresa 113 39 - 16 september 2015 14:45



Nya numret av Kinfolk och en chouquette från Sophies Canelé.

Njutningsfullt!

Av Teresa 113 39 - 14 september 2015 21:30


En sensommarresa. 


Till ön. 
Till värme och varierande väderlek.

Till sand, hav och salta vindar. 

Till ro för själen och där min kropp får andrum.

Samt till katter, naturligtvis.


Ett gäng bilder.

Utan doft och smak, men med glimtar att hämta kraft ur de dagar då jag går med tyngre steg.


 

Soluppgång


 

Älskade strand


 

Samlade minnen 


 

Hav, vågor, bad och berg


 

Lost and found – kvällsbad och ljuvligt ljus


 

Älskar kvällar på stranden, då är den bara min!


 

Ljuset! Sanden! Havet! 


 

Mitt rätta element – havet


 

Närbilder


 

Omgivningar


 

Dramatik


 

Kvällsvackert


   

Och så mina nyfunna vänner!

Mor och son.






Av Teresa 113 39 - 14 september 2015 12:45


Dags för styrkemätning mot vårt östra grannland!


Den årliga Finnkampen. Plats på Stockholm Stadion med friidrottstokig vän. Och maken hakade på, trots att han inte är speciellt road av friidrott.


 

Jag har sagt det förr, och jag säger det igen: jag gillar Stadion! Det är något speciellt med vår fina gamla olympiska arena. 


 

Sveriges maskot var på plats och high fiveade med unga supportrar.


 

Svensk och finskt. Broderligt. Och systerligt.


 

Våra duktiga längdhoppsdamer! I mitten härliga Khaddi Sagnia som vann dagens tävling på 6.55 m.


 

Heja Finland!


 

Still going strong! Johan Wissman blev tvåa på 200 m.Samt var med i stafettlaget på 4 x 400 m och gav Sverige segern.


 

Abeba Aregawi i ledning på 1500 m. Ohotad vinnare! 


 

Svensk glädje.


 

   

Svensk segertåg! Storvinst för de svenska herrarna och även vinst för pojklandslaget. På dam- och flicksidan visade de finska lejonen svårslagna detta år. 


Nästa år går Finnkampen av stapeln i Tammerfors! 
Då blir det kamp igen.



Innan tävlingen huserade vi i VIP-tältet för en bit mat.  Tydligen så fajtades jag med vår statsminister om laxen. Jag som normalt brukar var observant av mig la dock inte märke till honom. Lika osynlig på Stadion som inom den svenska politiken ...


Dessutom tror jag att det var han som lade beslag på den sista romsåsen. 



Tack Cramo för en härlig dag! 

 



Av Teresa 113 39 - 10 september 2015 15:23
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Av Teresa 113 39 - 9 september 2015 16:30
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Av Teresa 113 39 - 8 september 2015 18:40
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Av Teresa 113 39 - 7 september 2015 22:46
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  

OM TERESA 113 39


Teresa 113 39 – bor och lever i Birkastan. Skriver, fotar och iakttar. Jag är en blandning av Lilla My, Tintin och Powerpuff-pinglan Bubblan. Och så är jag kattägd x 4.
Foto: Karin Brulin/Brulin Foto & Form

BILDER ©TERESA STARKENBERG

Alla bilder/bildcollage i bloggen är mina egna (om inte annat anges). All text och alla bilder på den här bloggen är skyddade av upphovsrätts-lagen. De får inte användas utan mitt tillstånd. Vill du låna/köpa bilder kontakta mig på teresa64@live.se

SÖK & FINN

TIDIGARE INLÄGG

HAR DU LÄST?

KALENDER

Ti On To Fr
 
1
2
3 4 5 6
7 8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2015 >>>

SAKER JAG SKRIVER OM ...

ARKIV

BESÖKARE

RSS

TRANSLATION


Ovido - Quiz & Flashcards