113 39

Alla inlägg under oktober 2015

Av Teresa 113 39 - 31 oktober 2015 20:17


Saknar bilder i dag. 
Har småpysslat mest hela dagen. I lugn och rofylld takt. Lustfyllt.

Därför blir det inte heller några bilder. 



Det började med ett cashewnötssmör. En påse rostade nötter och en nypa flingsalt. Och en matberedare. 


Sedan så vandrade lusten vidare till att göra fruktsylt på chiafrön. Med smak av – hallon, mango och blåbär. Ska bli spännande attt testa på gröten eller mackan. 



Till middagen inhandlade vi baconburgare hos Tomas på Erikssons Kött och CharkMaken fixade klyftpotatis som friterades och till detta serverades en egengjord avokadoröra. Sonen som är vegan stod naturligtvis över köttet och fick en tofuburgare istället. 


Nu sitter jag mätt och belåten i soffan och kikar på Miriam Bryants dag på Så mycket bättre.



Är så tacksam för de dagar då lust och ork sammanfaller och energin finns på plats. 
Som julafton rent av. Eller bättre.




Av Teresa 113 39 - 31 oktober 2015 11:53


Lördagmorgon. 

I dag var jag sugen på något salt till frukost. 


 

Så det blev en äggröra med tomater tillagad i kokosolja. Och så lite kryddor på det. 

Men det blev även en syrlig smoothie gjord på kokos-/mandelmjölk som bas. Sedan stoppade jag ner lite hampafrön (favoriten just nu), frysta blåbär, en gnutta vaniljpulver samt en lagom dos lakritspulver. Sedan full fart på mixern! 


   

Sällskap hade jag som vanligt. Han var dock mindre imponerad av dagens utbud. Han föredrar fortfarande skinka. 



Av Teresa 113 39 - 30 oktober 2015 21:41



   



Hello! 







Av Teresa 113 39 - 30 oktober 2015 11:58


 


Testar olika sorters gröt till frukost. 

Denna morgon blev det en bovetegröt med kanel och blandad frukt. Hallon, banan, blåbär och körsbär. Med lite hampafrön på toppen. Hampafrön är nog min favorit för tillfället. Lite nötig i smaken. Och så mandel-/kokosmjölk till.


Mjukstart! 





Av Teresa 113 39 - 29 oktober 2015 20:56


Jag äter med ögonen.

Lika viktigt som det är att maten smakar bra, minst lika viktigt är det att den är vacker att titta på.


Färg, form och komposition. 

Jag tänker ständigt i bilder.



I går, då vi besökte Paradiset Matmarknad på Söder, så köpte vi vacker lila blomkål. En perfekt partner till rosa lax! 


 


Kungen av köket – han som har koll på allt som hanteras i köket – bevakar sina intressen.



Givetvis är det doften från laxen som fångar Lavas intresse. Brysselkålen bryr han sig inte nämnvärt om ... 


 

Amazin'!


   


Och så ett nytt nummer av VegoFör inspiration till nya idéer och maträtter.




Fyra tips på grymma matbloggar:

 

 

 

 



Massor av bra inspiration med vackra bilder! 

 

 

Av Teresa 113 39 - 28 oktober 2015 19:17


I sommras så letade jag efter återförsäljare av det franska märket La Roche Posay. Jag hamnade uppe på Valhallavägen hos Militus Medical som säljer massor av bra produkter för oss med känslig hy. Under sommarens soliga dagar så har jag använt solprodukter från La Roche Posay och varit mycket nöjd. Jag har även övergått helt och hållet till LRP vad det gäller ansiktsprodukter – CC-kräm, ögonkräm, ansiktskräm, tvättgelé. Jag är så nöjd! Jag har fått fin hjälp i butiken att hitta rätt produkter och de senaste månaderna har jag inte varit kliig och röd en enda gång! Dessutom tycker jag att LRP har vettiga priser på sina produkter. De ligger i mellanklass och är dryga – och framförallt håller de var de lovar. Mig passar de alldeles utmärkt! 


  

I dag blev det ett besök på Öfvre för att komplettera mitt LRP-innehav. Östermalm bjöd på fint väder, vackra fasader och fiffiga skyltar. Ni vet väl vad den gula skylten syftar på för ställe!? Ledtråd: tunnelbanestation Stadion. 

Och jag konstaterade att mina skor matchade underlaget väl.


  

Från Östermalm till Södermalm. Där mötte jag upp maken för en liten runda. Kikade in på Lakritsroten på Hornsgatan som hade en stilig svart katt utanför dörren. 


   

Och så blev det ett besök på Gamla Amsterdam.Där köper man stans godaste Gouda! Väl hemma blev det en sen ost- och brödlunch. Med påföljande siesta.

Livet är gott!




* Den gula skylten visar naturligtvis vägen till Kungliga Musikhögskolan!

 




Av Teresa 113 39 - 27 oktober 2015 19:38



Redan då jag vaknade vid sjutiden denna tisdag, så kändes det i hela kroppen att det skulle bli en bra dag. Det var något med ljuset som förtrollade.



Och så fick jag min sedvanliga morgonmassage av kelsjuk Lava. En dag kan ju inte börja bättre! 


På schemat stod att införskaffa ett par kängor till yngste sonen. Färden gick till Söder och Dr. Martens. Ett par röda vegankängor provades och gillades. 


Efter shopping så kurrade magen och vi intog lunch på Chutney på Katarina Bangata. Vegansk, den också. Och jäklars vad gott det var! Spenatbiffar som smakade smaskens. Mysig miljö och fullt i lokalen. Jag tar gärna emot tips på bra veganställen i Vasastan om någon har det!? Har koll på ett gäng på Söder numer men önskar fler här i närheten. 



Mätta i magen och varma om fötterna så satte vi oss på 3:an mot Kungsholmen. Där blev det ett besök på relativt nyöppnade Greenshop på Bergsgatan. Greenshop säljer bland annat färdiglagad vegansk mat. För det mesta lagar vi mat från grunden på bra råvaror – det finns massor av bra recept och bloggar att hitta inspiration av. Men ibland är det kul att testa något nytt! Får återkomma med recension då sonen testat. Bemötandet i butiken var i alla fall toppen! 


Det blev en vegandag helt enkelt! 








Av Teresa 113 39 - 26 oktober 2015 20:18


Humor för kattälskare.


 

bild från BORED PANDA 

 

 


OM TERESA 113 39


Teresa 113 39 – bor och lever i Birkastan. Skriver, fotar och iakttar. Jag är en blandning av Lilla My, Tintin och Powerpuff-pinglan Bubblan. Och så är jag kattägd x 4.
Foto: Karin Brulin/Brulin Foto & Form

BILDER ©TERESA STARKENBERG

Alla bilder/bildcollage i bloggen är mina egna (om inte annat anges). All text och alla bilder på den här bloggen är skyddade av upphovsrätts-lagen. De får inte användas utan mitt tillstånd. Vill du låna/köpa bilder kontakta mig på teresa64@live.se

SÖK & FINN

TIDIGARE INLÄGG

HAR DU LÄST?

KALENDER

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15 16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2015 >>>

SAKER JAG SKRIVER OM ...

ARKIV

BESÖKARE

RSS

TRANSLATION


Ovido - Quiz & Flashcards