113 39

Direktlänk till inlägg 8 juni 2015

grön skön måndag

Av Teresa 113 39 - 8 juni 2015 21:01


Man skulle kunna tro att jag älskar att laga mat. Så är inte fallet.


Men jag gillar att äta gott. Och för tillfället är jag ganska så sparsmakad. Alltför få smaker och konsistenser får mig att dregla. Min kropp är överdrivet kräsen och talar gärna om för mig vad som är mindre lyckat att äta. Vilket jag självklart lyssnar på eftersom jag vill må så bra som möjligt, men det hela kräver lite eftertänksamhet. 


 


I dag samsades maken och jag återigen i köket – över ännu ett recept ur senaste numret av Femina.

Och vi fortsatte på temat vegetariskt. 

 

Under dagen har det ugnsrostats körsbärstomater i ugnen. På svag värme under lång tid. Resultatet blev en smaksensation, underbart sött! Som om de hade fått mogna i solen någonstans vid Medelhavet.

 

 

 

 

 

Därefter gjorde vi en pesto gjord på valnötter, basilika, olivolja, bladpersilja och vitlök. Efter avsmakning så bestämde vi att det saknades lite riven parmesanost för att smaken skulle bli perfekt.

 

Sedan kom vi till det roliga. Att göra "pasta" av våra inhandlade zucchini. Fram med mandolinen och vara rädd om fingrarna! Sedan väntade ett snabbt, salt bad för vår gröna pasta i kokande vatten. 

 

 

 

Efter det var det dags för zucchinipastan och valnötspeston att dansa en intim och förförisk dans och därefter toppade vi hela härligheten med körsbärstomater fyllda av sötma. Och så fick ett regn av nyriven parmesan falla ner över det rödgröna. 

 

Och jisses vad gott det blev! En perfekt middag så här på en måndag (som då faktiskt blev en meat free Monday). 

 

 

 

Och i dag kom till och med min vän systemkameran fram. Det var ett tag sedan ...
Jag tror ta mig tusan att det var dagens möte med min nye bekantskap som gav mig en gnutta inspiration! 

 

 

 

 

Och så receptet, i fall någon skulle vilja testa! Från senaste numret av Femina alltså.

 

 

 

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Teresa 113 39 - 3 februari 2017 19:43

      Fredagsgodis från Sophies Canelé!             ...

Av Teresa 113 39 - 14 januari 2017 16:09

              Fantastiskt gott från Sophies Canelé   Följ Sophie på Instagram för mer gott!     ...

Av Teresa 113 39 - 1 januari 2017 00:00

             

Av Teresa 113 39 - 22 december 2016 20:14

  Vi fick ett kort!             Banff betraktar. Banff accepterar. Banff gillar.       ...

Av Teresa 113 39 - 21 december 2016 20:34


  Sitter här hemma och skrattar lite för mig själv.   Hittade dessa bilder hos BORED PANDA och alla vi som är kattägda känner nog igen oss.     bilder lånade från BORED PANDA   Vad är det med katter och julgranar!?   Nåja, i ärligh...

OM TERESA 113 39


Teresa 113 39 – bor och lever i Birkastan. Skriver, fotar och iakttar. Jag är en blandning av Lilla My, Tintin och Powerpuff-pinglan Bubblan. Och så är jag kattägd x 4.
Foto: Karin Brulin/Brulin Foto & Form

BILDER ©TERESA STARKENBERG

Alla bilder/bildcollage i bloggen är mina egna (om inte annat anges). All text och alla bilder på den här bloggen är skyddade av upphovsrätts-lagen. De får inte användas utan mitt tillstånd. Vill du låna/köpa bilder kontakta mig på teresa64@live.se

SÖK & FINN

TIDIGARE INLÄGG

HAR DU LÄST?

KALENDER

Ti On To Fr
1
2 3
4
5 6 7
8 9 10 11
12
13
14
15 16 17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< Juni 2015 >>>

SAKER JAG SKRIVER OM ...

ARKIV

BESÖKARE

RSS

TRANSLATION


Ovido - Quiz & Flashcards