113 39

Alla inlägg under november 2014

Av Teresa 113 39 - 30 november 2014 15:16




I år blir det inga julstjärnor i fönstret.


Men eftersom jag gillar ljus så blir det en advents-ljusstake. Fast jag kommer nog tända alla fyra ljusen på en gång. För det är så mycket finare, tycker jag. Och eftersom jag inte är så pepp på julpynt överhuvudtaget så blir pyntet på mitt vis.


I stället för siffror blir det hängen på staken i år. 

Och eftersom det är kattens dag i dag, så blir det naturligtvis en katt som nummer ett! 



 


En katt, en snöboll, en snöflinga samt en fågel.

 



  Nummer ett!

 

 

 

 

 Naturligtvis fick jag hjälp.
 

 

Och så lite kitsch ...

 


    


Detta var vad jag hade hemma, så detta blev det. 






Av Teresa 113 39 - 29 november 2014 17:32



Tzatsiki in the making.

Av Teresa 113 39 - 29 november 2014 14:53





Den här önskar jag mig i julklapp!










Av Teresa 113 39 - 29 november 2014 13:32


Den ständiga frågan.

Vad blir det för mat?



Maken hittade ett recept i gårdagens DN som drog uppmärksamheten till sig. 


Vi testar!


   


Nu följde vi inte receptet till punkt och pricka – vilket inte är så ovanligt här hemma då maken är en

hejare på att ta det bästa från olika inspirationskällor som han därefter blandar med sina egna erfarenheter.

Men smöret som fyllde kycklingen gjordes efter receptet, parmesankrämen likaså.

 

Då vi valde att göra pommes frites till, så la vi sardell-dressingen på salladen i stället.

Fantastiskt gott. alltihop!

 


 

 

   

Vi testade två, för oss, nya viner i går.


Vi började med ett vitt till kycklingen, en bourgogne – vid namn Kimmeridgien.
Lite senare testade vi det röda till osten. En Casa Capriolo från Toscana.


Två  angenäma nya bekantskaper!



Betyg: 

 

(4/5)



Är ganska säker på att vi kommer umgås igen. 





Av Teresa 113 39 - 28 november 2014 22:43


I kväll åkte den här tjejen ut ur Idol. 
Josefine Myrberg.


 

bild från TV4


Tyvärr!


För hon var min Idol.
Så cool, egen stil och dessutom tror jag hon kommer göra sig en karriär utomlands. 
Så på sätt och viss tror jag det gagnar henne att inte vinna. 

Underbara Josefine – jag önskar dig all lycka till!

 

Det här är bara början på din resa! 

 

 

Av Teresa 113 39 - 28 november 2014 16:56



Helgens godispåse inhandlades på Papercut på Timmermansgatan. 
En påse "gott & blandat" med bland annat nya numret av Kinfolk.

Yummie!


  Andra stoppet – med påfyllning av godispåsen – gjordes på Hornsgatan hos Gamla Amsterdam.

Bland annat, så fick en bit rökt Cheddar följa med tillbaka till Birkastan. 


Med hyllorna välfyllda av goda ostar blir jag nästan lite ystad förlåt, yrslig!  

Passade på att göra ett litet julklappsinköp också.


Konstaterade att Söder Mälarstrand redan är juldressad och klar!  


En flaska av årets lavendelglögg från Blossa är nu inhandlad.
Banff har provsniffat.


Första advent – vi är redo!




  

Av Teresa 113 39 - 27 november 2014 08:00


Mingel med lavendelglögg, Bonnies hembakta saffransbullar med vit choklad samt saftig julskinka, ljuvlig pastej, stiliga prinskorvar, gudomlig julkorv, kalasgod kalvsylta  och den godaste lantpaté jag någonsin smakat! Allt detta stod uppdukat i vår lokala kött- och charkbutik i går kväll.

Tomas på Erikssons Kött- och Charkbod hade bjudit in till provsmakarkväll inför julen. Och nu är beställningen lagd. Det känns tryggt att veta att julbordet blir både gott och av god kvalitet i år. 

Jag som brukar vara skeptisk till julkorv blev smått förälskad i går kväll. Den julkorven vi fick smaka på i går hamnar definitivt på vårt julbord! Vi brukar duka med favoriterna – där mammas inlagda sill är ett måste – inga stora kvantiteter, utan så där lagom så att det räcker i max två dagar.  Efter det, är det nog med julmat. 


På Annandagen ryktas det om en stilig oxfilé!



Tack Tomas och Bonnie för en trevlig kväll – i år blir julen garanterat god.


             



Av Teresa 113 39 - 24 november 2014 21:59

 

"I met her on a Monday and my heart stood still ..."

 

Nu vet jag inte om vårt allra första möte skedde just på en måndag, men måndagkvällarna är för tillfället i alla fall uppbokade för dejt med personalen på Liberty!


En av veckans tv-höjdpunkter!

 

 

bild från www.liberty.co.uk/

 

 

Här i Sverige visar TV8 säsong 1 av Liberty of London. Om du har missat detta (visas på måndagar 21.00) så kan du se de två första (av tre) avsnitten här.

 

Något för oss Londonälskare!

 

 

Go Liberty!

 

 

 

 

OM TERESA 113 39


Teresa 113 39 – bor och lever i Birkastan. Skriver, fotar och iakttar. Jag är en blandning av Lilla My, Tintin och Powerpuff-pinglan Bubblan. Och så är jag kattägd x 4.
Foto: Karin Brulin/Brulin Foto & Form

BILDER ©TERESA STARKENBERG

Alla bilder/bildcollage i bloggen är mina egna (om inte annat anges). All text och alla bilder på den här bloggen är skyddade av upphovsrätts-lagen. De får inte användas utan mitt tillstånd. Vill du låna/köpa bilder kontakta mig på teresa64@live.se

SÖK & FINN

TIDIGARE INLÄGG

HAR DU LÄST?

KALENDER

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5 6 7 8 9
10
11 12
13
14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29 30
<<< November 2014 >>>

SAKER JAG SKRIVER OM ...

ARKIV

BESÖKARE

RSS

TRANSLATION


Ovido - Quiz & Flashcards