113 39

Alla inlägg den 10 december 2015

Av Teresa 113 39 - 10 december 2015 22:39


Vid årets Nobelfest är det vissa ord och tankar som berör mig extra. 
Just för att dessa ord är så sanna.

Det är årets nobelpristagare i kemi som håller tal i Stadshuset under nobelmiddagen. Ett fantastiskt tal! 


Tomas Lindahl. Som talar om vikten av bra förebilder: mentorer och inspirerande lärare. Här har vi en gymnasist som dissades av sin lärare för att sedan ta en rejäl revansch (hallå – nobelpris!!!). Som tur var bytte han tillbaka till Bromma Gymnasium och stöttades av sin kvinnliga kemilärare som såg hans kvaliteter.


Ibland handlar det om att se bortom det uppebara. Att se förmågan som lurar bakom de vindlande krökarna och de bråkande tonårshormonerna. Att tolka. Att förstå. Att ta till sig. Och agera mentor.


Det finns ett gäng fantastiska lärare i vårt avlånga land. Som helt klart måste uppmuntras, äras och hyllas. För att de ser våra ungdomar för de personer och personligheter de är.  


Viktigare än någonsin. 


Ge våra lärare tid, möjlighet och hopp att fostra framtida mentorer, förebilder och nobelpristagare. 


Det lönar sig.

Jag lovar!



Klicka på SVT:s hemsida och bläddra fram till Tomas Lindahls tacktal! 


Tack Andreas! Tack Eric och Jakob! Tack Nina! Tack Lena! Tack Emma och Ingrid! Tack Peyman! Och många fler.

Alla goda förebilder mina söner mött på vägen.



OM TERESA 113 39


Teresa 113 39 – bor och lever i Birkastan. Skriver, fotar och iakttar. Jag är en blandning av Lilla My, Tintin och Powerpuff-pinglan Bubblan. Och så är jag kattägd x 4.
Foto: Karin Brulin/Brulin Foto & Form

BILDER ©TERESA STARKENBERG

Alla bilder/bildcollage i bloggen är mina egna (om inte annat anges). All text och alla bilder på den här bloggen är skyddade av upphovsrätts-lagen. De får inte användas utan mitt tillstånd. Vill du låna/köpa bilder kontakta mig på teresa64@live.se

SÖK & FINN

TIDIGARE INLÄGG

HAR DU LÄST?

KALENDER

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2015 >>>

SAKER JAG SKRIVER OM ...

ARKIV

BESÖKARE

RSS

TRANSLATION


Ovido - Quiz & Flashcards