113 39

Alla inlägg under juli 2014

Av Teresa 113 39 - 18 juli 2014 18:18


 

I dag säger vi grattis till härliga Eta som är Banffens första matte. HIPP HIPP HURRA!!!


 

Och så har jag övat på att komma in i semesterstämning. Mallorcadojjor på! Snart är det dags för sol, bad och värme. Nu är det ju visserligen varmt och fint här hemma men saltvattnet lyser fortfarande med sin frånvaro. Nästa vecka drar jag och yngste sonen till Medelhavet och badar!!!


   

Semesterfrillan är också kirrad! Var hos duktiga Steffie på Rörstrandsgatan som fräschade upp topparna samt drog i några slingor. Känner mig fabulous och som ny!

Redo! Väldigt mycket redo! 





Av Teresa 113 39 - 18 juli 2014 17:53


Dags för ett besök på IKEA tror jag ...


Katterna har dödat hörnet på vår soffa, kan man väl säga.

Maken tejpade ihop den för att vi ska slippa få skumgummi i hela lägenheten.


 


   




Av Teresa 113 39 - 17 juli 2014 21:46


Vaknade redan vid halv sex i morse. Somnade om.
Sov lagom länge. Gjorde mig därefter i ordning i vilsam takt.

Uträttade ärenden. En sväng över bron till Kungsholmen.


     
Eftersom det är torsdag så kändes ett besök på Le Pot som ett naturligt val. Mötte upp Madde och maken för en stunds utomhushäng i solen. Marcus kom förbi och gjorde oss sällskap och sprang även på vännen Catharina med vänner. Bara njöt av den fina julikvällen.


   

Prat med bubbel, babbel om semester, vuxna barn och välmenande vänner!?
Supermysig kväll i värmande sol, det känns som att semestern redan har börjat!
Och jag tilllåter den tjuvstarta lite här och nu ikväll. 




Av Teresa 113 39 - 16 juli 2014 20:58


Värme är lika med ingen större aptit.
I alla fall för mig.

Det enda som är riktigt bombastiskt über-gott just nu är coleslaw!

Den är naturligtvis hemgjord.

Receptet är inte hemligt men existerar inte på papper. Maken har förfinat och mixar de influenser han studerat.

Men, innehållet:

Vitkål
Morötter
Rödlök
Hellmann's majonäs
Creme fraiche
Dijonsenap
Äppelcidervinäger
Salt
Peppar
Socker

Det enda jag vill ha!

Låt er inte skrämmas av att det inte ser vidare gott ut på denna usla mobilbild.




Av Teresa 113 39 - 15 juli 2014 21:16


   

Världens bästa varmt väder-mat.
Gazpacho, mozarella och en kall Corona (som är i stort sett glutenfri) samt gott knäcke (även det glutenfritt).


Lite Laleh på TV och en allmänt bra känsla förgyller kvällen. 





Av Teresa 113 39 - 15 juli 2014 18:20


Det senaste dygnet har vi haft en något sur katt här hemma. 
Han har varit vid skålen i köket ett otal gånger och varje gång jag har närmat mig köket så har han förhoppningsfullt och bedjande tittat på mig.

Det är ju inte så att han har fått vara utan mat. Men i går hällde vi upp det sista i påsen av hans favorittorrfoder. 
Och ingen av de två andra sorterna vi har hemma duger lika bra.

Favoriten heter James Wellbeloved. I dag hade vi inte tillgång till bil, så maken och jag gav oss ut i Vasastan till fots, på jakt efter mat.

Vår närmsta djurbutik säljer tyvärr inte James längre eftersom de inte kan köpa in sådana kvantiteter som krävs från leverantören. James Wellbeloved är spannmålsfritt och innehåller inga konstgjorda färgämnen, smakämnen eller konserveringsmedel och hoppar över ingredienser som är kända för att orsaka foderintolerans. Mina katten har länge ätit spannmålsfritt och nu när jag själv äter glutenfritt sedan cirka två månader tillbaka så förstår jag ännu mer hur viktigt det är. Spannmål är ju inte en del av katters naturliga föda.

Nåja, vi gav oss ut på en turné i Vasastan, men så här i sommartider så var det stängt i de flesta djurbutiker vi gick förbi. Eller så fanns inte Lavas favoritmärke i sortimentet. Han får helt enkelt "svälta" till i morgon då vi tar bilen ut till Bromma (allt finns inte i Birka ... vilken besvikelse).

 

Däremot blev det en glass under vår promenad. Gick förbi Picard nere på Sveavägen och maken blev helt chockad när jag föreslog att vi skulle köpa varsin glass! Jag som typ ALDRIG äter glass – om inte maken själv har tillagat den.

 

Men nu frestade faktiskt just denna smak mig. Den var riktigt god men trots att förpackningen var liten så fick maken ta över halvvägs. Vilket han inte hade något emot ...


 


Vi satt på en bänk i trappan på Kungstensgatan bakom Observatorielunden. En liten grön oas och viloplats. 
Inte för att det är så stökigt i Stockholm just nu. Gatorna i Vasastan är ganska så tomma ...


 

En bänk med budskap.

 

 

Tomma gator.

Kom hem till Birkastan med tomma händer. 
Får bli en bit skinka till stackar'n under kvällen ...

Jag lovar att han inte ska behöva svälta!

 

Av Teresa 113 39 - 14 juli 2014 22:37


Och så blev det en sådan där magisk kväll när ljuset äger himlen då solen är på väg att lägga sig. 

         
Himlen brinner, och så gör mitt hjärta. 
Som en himlastormande kyss. Helt vansinnigt vacker.




Av Teresa 113 39 - 14 juli 2014 12:09


Fotboll i går.
Löpande Banff i natt.

Inte undra på att måndagsmorgonen går i ultrarapid.

OM TERESA 113 39


Teresa 113 39 – bor och lever i Birkastan. Skriver, fotar och iakttar. Jag är en blandning av Lilla My, Tintin och Powerpuff-pinglan Bubblan. Och så är jag kattägd x 4.
Foto: Karin Brulin/Brulin Foto & Form

BILDER ©TERESA STARKENBERG

Alla bilder/bildcollage i bloggen är mina egna (om inte annat anges). All text och alla bilder på den här bloggen är skyddade av upphovsrätts-lagen. De får inte användas utan mitt tillstånd. Vill du låna/köpa bilder kontakta mig på teresa64@live.se

SÖK & FINN

TIDIGARE INLÄGG

HAR DU LÄST?

KALENDER

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12
13
14 15 16 17 18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2014 >>>

SAKER JAG SKRIVER OM ...

ARKIV

BESÖKARE

RSS

TRANSLATION


Ovido - Quiz & Flashcards