113 39

Alla inlägg under januari 2015

Av Teresa 113 39 - 14 januari 2015 22:16


Under mitt besök på Formex i dag så mötte jag Anna Bressen Wallmark, inredare och stylist på Bressen Home & Garden. Under mässdagarna jobbar hon hos Stackelbergs som har agenturen för bland annat märket Foxford. I Foxfords sortiment finns färgglada plädar i mohair och ull, en inredningsdetalj som Anna gärna använder sig av då hon gör inredningsuppdrag.

 

 

Vad kan vi förvänta oss av våren 2015 i inredningsväg? Kan du beskriva med några utvalda ord?
– Jag tänker ”tillbaka till naturen”. Tänk skog, tvättade toner kombinerat med trämaterial. Och till det väl utvalda färgklickar, gärna i orangea toner.


Vad blir den stora förändringen jämfört med förra våren?
– Den är kanske inte så dramatisk men det handlar mycket om att tänka på vad som är bra för miljön. Framförallt dagens unga är väldigt medvetna. Inte bara då det gäller mat utan även då det kommer till möbler, inredning och material.


Ge mig ditt bästa tips på att förnya hemmet!
– Det är att använda sig av kuddar, plädar och andra textilier, som t.ex gardiner, för att på ett snabbt och enkelt sätt få ett rum att byta karaktär. Även där finns ett miljötänk såklart. Och så blommor såklart! Alltid färska snittblommor!

 

Vilket är det vanligaste misstaget vi gör då vi ska inreda?
– Att vi använder för många saker. Då blir det lätt plottrigt, och svårt att hålla ihop. Satsa på att sakerna ska fungera tillsammans. Det är så lätt att köpa saker man tycker om men som inte ger ett rum en röd tråd.


Slutligen, ser du någon förändring kring tänkandet hur vi spenderar våra pengar?

– Absolut! Inredning och trädgård går mer och mer hand i hand. Folk är villiga att lägga pengar på att iordningställa även utanför sitt hus.



Detta inlägg har även publicerats på StockholmDirekt.

 

 

Av Teresa 113 39 - 13 januari 2015 20:58


 
"Jag älskar min husse så mycket att jag gärna ger honom en skalpmassage!"


Lava





Av Teresa 113 39 - 13 januari 2015 15:45


Några visuella tankar om knökfulla diskbänkar, drycker och dreglande dårar.
I svartvitt.


  


 


 


   






Av Teresa 113 39 - 11 januari 2015 15:40


Det är något med färgen vit. 
Denna blandning av ljus av alla färger.

Det kan vara så, att färgen vit är Banffens favorit.

Hon älskar vår vita gran.
Hennes favorittulpaner är vita. 
Och hon är koncentrerat fascinerad av det där vita som just nu faller utanför vårt fönster.


 


 


 
Och där, i det vita fönstret, med de vita gardinerna, där poserar hon gärna framför kameran.
Vid den vita pigtittaren, spanar hon in snön som sakta singlar ned och lägger sig som en vit, mjuk matta på marken. Hon spanar även in grannen som vädrar kuddar. En och annan fågel fladdrar förbi och får henne att skälla av upphetsning. 


Fast hennes favoritkompis är röd.
Hennes favoritmänniskas ögon är blå.
Omslagspappret på hennes favoritgodis är rosa.

Hennes favoritleksak är svarta hårsnoddar.


Så egentligen är det nog så att hon helt enkelt inte bryr sig. Om vilken färg saker har.







Av Teresa 113 39 - 9 januari 2015 15:49


 

bild lånad från CATCHANNEL.COM

 

 


I agree!




Läs HÄR!





Av Teresa 113 39 - 9 januari 2015 14:05


Få saker gör mig så glad som tulpaner.
Allra vackrast är de vita.


Jag tror det är det enkla, rena som lockar mig. 
Den frasiga, knarriga känslan då jag rör vid dem.


Löftet om vår och värme. 


 

Min nya vas är nu fylld med en generös bukett.

En fröjd för ögat och ett lugn för själen.


 


Men ni ska inte tro att jag får ha dem ifred.

Det finns fler i familjen som älskar tulpaner.

Delad glädje är dubbel glädje.



Av Teresa 113 39 - 8 januari 2015 20:06


I dag var det då dags. 
Första dagen på nya jobbet.


Från och med i dag finns jag på plats hos fotograf Karin Brulin i Sollentuna.

Bjuder på några mobilbilder från dagen. Vi (Karin, Tess och jag) experimenterade lite med ljussättning och inställningar i studion. 


 

Här får Tess agera modell – med strålande resultat!


   


 

Och därefter hade vi kundbesök och Karin fotade två vackra systrar och företagsporträtt. Som ni ser så blev de grymt nöjda med resultatet! 

 

Ser framemot en spännande tid med många skratt och många nya erfarenheter tillsammans med Karin och Tess! 

 

Känns otroligt bra. 

 

 

Av Teresa 113 39 - 5 januari 2015 15:35


 


Det blev en sömnstörd natt. Om det beror på fullmånen, krypet i kroppen och värken eller något annat låter jag vara osagt.

Gick till sängs vid ettiden (har fått dåliga sovvanor under "jullovet") och sov i cirka en timme. Därefter var det lögn att sova vidare. Varm, kall, värk och obehag. Bara att inse att det var lönlöst att ligga kvar i sängen. Upp och gjorde mig en kopp grönt te och netflixade en stund. Började av en slump att kika på serien Orphan Black  i mellandagarna, och nu är jag fast. Måste få veta hur det går för Sarah och hennes "syskon". 

Lyckades tillslut framåt sex, halv sju att blunda och möta upp John Blund. För att vakna upp vid tio och känna mig som jag sovit i en centrifug. Snurrig, illamående och ont i precis varje del av kroppen. 


Kom till liv med en chiapudding med vanlij och gurkmeja samt mango och granatäppelkärnor. Och en catte latte! Som dracks ur min Banff-mugg. Lite Banff gör alltid susen. 


Från och med onsdag blir det lite mer regelbundenhet från min sida. Ska bli skönt. Berättar mer om det framöver.


OM TERESA 113 39


Teresa 113 39 – bor och lever i Birkastan. Skriver, fotar och iakttar. Jag är en blandning av Lilla My, Tintin och Powerpuff-pinglan Bubblan. Och så är jag kattägd x 4.
Foto: Karin Brulin/Brulin Foto & Form

BILDER ©TERESA STARKENBERG

Alla bilder/bildcollage i bloggen är mina egna (om inte annat anges). All text och alla bilder på den här bloggen är skyddade av upphovsrätts-lagen. De får inte användas utan mitt tillstånd. Vill du låna/köpa bilder kontakta mig på teresa64@live.se

SÖK & FINN

TIDIGARE INLÄGG

HAR DU LÄST?

KALENDER

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13 14 15 16
17
18
19
20
21 22
23
24 25
26 27
28
29
30 31
<<< Januari 2015 >>>

SAKER JAG SKRIVER OM ...

ARKIV

BESÖKARE

RSS

TRANSLATION


Ovido - Quiz & Flashcards