113 39

Alla inlägg under november 2015

Av Teresa 113 39 - 6 november 2015 21:00


Vad blir det för mat!?


I dag ville sonen testa en broccolisoppa från Jenny Mustards New Vegan: det nya veganska köket.


 

Vi följde receptet i stort sett men då vi vill ha en något krämigare soppa så valde jag att efter de tio minuterna av kokning plocka undan några broccolibuketter (för garnering) och tillsätta lite iMat och mixa soppan ännu en gång. Därefter smyckade jag soppan med buketterna samt en rejäl klick iMat Fraiche. Succé!


efter recept av Jenny Mustard med en egen twist



Dessutom så snodde vi ihop en favorit! En libanesisk sallad från Jävlig gott.



Dagens boktips: NEW VEGAN: det nya veganska köket av Jenny Mustard.


Trevlig fredagskväll! 



Av Teresa 113 39 - 4 november 2015 12:55


  Denna morgon – en gröt på glutenfria havregryn, mosad banan och en slurp honung.

Toppad med hampafrön och hemlagad chiasylt
Med mandelmjölk.




Av Teresa 113 39 - 1 november 2015 20:58


  

Jag vet inte vad som hänt. 


Jag gillar ju egentligen inte att baka. Är inte jätteintresserad av att laga mat heller för den delen. Men sedan jag började läsa olika RAW- och veganrecept så har jag inspirerats. Kanske är det enkelheten i att slippa använda ugn och spis (RAW) som är nyckeln. 


I dag svängde jag ihop en Silky Vegan Chocolate Mousse Pie efter inspiration av Leila Lindholms recept i The Fresh Foodie.


Nedan följer originalreceptet. Jag bytte ut hasselnötterna mot mandlar. Och eftersom jag bara hade tre avokado hemma så tog jag en halv banan istället för den saknade fjärde. Och ovanpå rev jag några rutor vit veganchoklad.


Riktigt god! 



   

recept från Leila Lindholms bok The Fresh Foodie

 

 

Av Teresa 113 39 - 1 november 2015 12:11


 

Söndagmorgon. November månad. Frukost.


Tog en repetition på äggröra med tomater och sedan mixade jag en körsbärsmjölk. Mandel-/kokosmjölk från Alpro och frysta körsbär. En knivsudd lakritspulver och en tsk agavesirap.


Och en bit bröd med mangosylten som jag gjorde efter Hanna Göranssons recept. Jag kan varmt rekommendera boken Friendly Food som är fylld av goda och inspirerande recept. 


Chiasylten är enkel att göra! Chiafrön, vatten och den frukt du önskar. Lite agavesirap och en gnutta vaniljpulver och citron- eller limesaft. Eller det du själv önskar smaksätta med. Inga konstiga tillsatser, inga konserveringsmedel eller inget raffinerat socker. (se recept i slutet av inlägget)



   

Försvinnande god! 



 
receptet är hämtat från Hur bra som helst 

 

 

OM TERESA 113 39


Teresa 113 39 – bor och lever i Birkastan. Skriver, fotar och iakttar. Jag är en blandning av Lilla My, Tintin och Powerpuff-pinglan Bubblan. Och så är jag kattägd x 4.
Foto: Karin Brulin/Brulin Foto & Form

BILDER ©TERESA STARKENBERG

Alla bilder/bildcollage i bloggen är mina egna (om inte annat anges). All text och alla bilder på den här bloggen är skyddade av upphovsrätts-lagen. De får inte användas utan mitt tillstånd. Vill du låna/köpa bilder kontakta mig på teresa64@live.se

SÖK & FINN

TIDIGARE INLÄGG

HAR DU LÄST?

KALENDER

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2015 >>>

SAKER JAG SKRIVER OM ...

ARKIV

BESÖKARE

RSS

TRANSLATION


Ovido - Quiz & Flashcards