113 39

Alla inlägg under mars 2016

Av Teresa 113 39 - 13 mars 2016 20:32


 

Här kommer några aktuella Londontips.




Shoreditch

  • Nordic Poetry – för snygg vintageshopping (ligger i Boxpark)

  • Goodhood – kläder och livsstil. Snyggt men dyrt

  • Sister Ray – vinyl

  • Boxpark – shopping och mat (bra veganalternativ)

  • NikeLab – Nike skor, specialbutik

  • Graffiti – området runtomkring Shoreditch High Street Station



Soho


  • Sister Ray – vinyl

  • Comptoir – libanesisk kedja med god mat och bra priser, Broadwick Street är vår favvo.

  • Liberty – varuhus, alltid aktuellt

  • Mildreds – vegetarisk/vegansk mat. Litet, trångt, gott men halvnochalant personal

  • Sacred Cefé – nyzeeländskt fikaställe



Covent Garden 


  • Magma – bokhandel

  • FOPP – vinyl, film, dvd till bra pris med bra urval

  • Super Superficial – t-shirts med roliga prints

  • Urban Outfitters – kläder, livsstil



Fitzrovia/Oxford street


  • Kin – veganskt/vegetariskt/glutenfritt. Fantastiskt god mat. Number one! 

  • Nike Store – i hörnet av Oxford St/Regent St för bästa gympasko-shoppingen
     
  • Ethos – vegansk mat. Gott men ganska höga priser



Brixton


  • Brixton Academy – fantastiskt ställe, den perfekta konsertlokalen! Nästa gång väljer jag framträdande efter lokal



Kentish Town


  • Bear & Gate – pub/bar. Gå en trappa upp till Bologne Bar



London Underground


  • Vilken station som helst – för alla små söta möss som springer runt nere på spårområdet



London Black Cabs

 

  • Alltid lika pålitliga taxichaufförer.4 år av gedigen utbildning och en sann yrkesstolthet






Av Teresa 113 39 - 13 mars 2016 19:06


Dags för finalen i går. 


I soffan med vansinnigt ömma knän och en kropp som känns som om den vore fylld med betongsockervadd! 
Smällar man får ta av att dansa på Londons gator ... 

Det kändes aldrig som en tävling. Frans var liksom redan vinnare. 


Kanske inte på grund av att det var den bästa låten. Men den stack ut, den skiljde sig från övriga startfältet. Och med Frans charm så gick det vägen. 


Lynda Woodruff var tillbaka! Yes!!! 



Av Teresa 113 39 - 13 mars 2016 16:23


 

Arlanda sen eftermiddag. 


Ombordstigning. Bredvid mig satt en kille som inte såg helt bekväm ut. Har man jobbat dryga 20 år i luften så sitter flygvärdinnetakterna i. Frågade honom hur det stod till. Jodå, precis som jag antog så var han flygrädd – en amerikan från Nashville, Tennessee. 


Så jag blev samtalspartner under de två timmarnas flygtid. Vi avhandlade flygplanstyper, Kiruna, Luleå, den kanadensiska nationalparken Banff samt de amerikanska presidentkandidaterna. När vi landade i London fick jag en kram och ett stort tack. 


 

I taxin på väg från Paddington Station ringde telefonen. Det var från hotellet där vi skulle bo. På grund av maintenance issues fick vi tillbringa första natten på ett annat hotell. Vilket vi senare blev flott kompenserade för.


 

Väl på plats på Grange Langham Hotel i Fitzrovia, så hade vi nära till vårt favoritställe för frukost och lunch – KIN CAFE på 22 Foley Street

 

London bjöd på regn och sol samt shopping och musik.


 

Vi hälsade på hos NORDIC POETRY i Boxpark, Shoreditch, där sonen hittade en snygg kamouflage-Bomberjacka. Vi spanade in en massa snygg graffiti och på en bakgata träffade vi en Londonbo som visade sig vara god vän med Ebba Lindsö. 


 





 


 


 


 


 


 


 


 



 

Vi besökte David Bowie Memorial i Brixton. 



Det blev en sväng till Tate Modern också.


 


 


 


Hela Londonvistelsen präglades av musik. Resan var sonens 18-årspresent.


Ett av favoritställena är FOPP på Shaftesbury Avenue. Ett antal vinyler har fått följa med hem till Stockholm.


 


Och så den stora höjdpunkten! Anledningen till hela resan.


 

Den 10:e mars, ett magiskt datum.. Kanadensiska GrimesO2 Brixton Academy


Underbar lokal, perfekt inramning för Grimes elekropop. Hela konserten var magisk! Grimes och hennes dansare bjöd på en energifylld föreställning. Underbart! Jag har lite svårt att beskriva hur bra det var utan att låta klyschig faktiskt. 


Vilken energiboost! Dessutom hade vi trevligt sällskap av våra vänner Anna och Sandra. Alla var lika nöjda kan jag säga.


 


Tack London! Du levererade, som vanligt! 



Av Teresa 113 39 - 5 mars 2016 21:35


Andra chansen! 


Satt och chattade med Adde om vilka som skulle gå vidare. Han och jag tyckte likadant. Men det tyckte inte svenska folket. Men 50% är ändå ganska bra. 


Kvällens bästa var Ola Salo och Peter Jöback.LOVE


Herregud – Peter Jöback är som ett bra årgångsvin. 

Fast hade hellre sett honom utan skinnbrallor. Ja, inte med rumpan bar utan något mindre 90-tal. Där var Adde och jag också överens. 


Nu blir det James Bond och Skyfall.



Nästa helg ses vi i the one and only Friends Arena! 


Då gäller det. 

Vem som ska få tävla i ESC i Stockholm. 





Av Teresa 113 39 - 4 mars 2016 22:04


Lycka är att få rejälkramas med min numer myndige son.


En sådan där varm och innerlig kram då jag känner att all min kärlek reflekteras på ett sätt som inte riktigt kan beskrivas med ord.


Måhända tåras ögonen lite grann av glädje. Och måhända svider det lite då jag torkar bort en rinnande tår med ett finger som nyligen varit i kontakt med middagens hackade chili.


Samhörigheten.

Stoltheten.

Den gränslösa kärleken. 


Till ett barn. 
Som blivit vuxet.



Av Teresa 113 39 - 4 mars 2016 19:00


 


Klockan 19.04 för 18 år sedan så gjorde han entré! 



Yngste sonen. 


En klok och reflekterande ung man. 


Klokare än de allra flesta jag känner faktiskt. Inklusive mig själv. 


I dag blir han myndig. Mamma är stolt. Och fylld av kärlek till denna fantastiska person.


Grattis Jacob!


 

Kunde inte låta bli att leka med bilden och dagens rubriker i tidningen. Fast ovanligt fantastisk passar bättre. Exceptionell, skulle jag vilja säga. 








Av Teresa 113 39 - 3 mars 2016 20:57


Vi tjuvstartade då 18-åringen skulle firas.


Vietnamesiska sommarrullar stod på önskelistan.Så vietnamesiska sommarrullar fick det bli!


 


 


 


   


Receptet kommer från Herbivore Stories.


Avokado, morötter, ärtskott, spenat, rödkål och tofu rullat i rispapper. Med såser till. 


HÄR hittar du en video med allt du behöver veta om du blir sugen på att testa själv.



Förutom de två såser som finns i receptet (där jordnötssmör/sweet chili-såsen var min favorit) så gjorde vi en ranchdipp som passar för den som vill ha något lite mildare. 


Födelsedagsbarnet blev supernöjd med middagen och så även gästerna! Det här kommer vi definitivt göra igen. Blir perfekt till sommaren! 




Av Teresa 113 39 - 3 mars 2016 20:52
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  

OM TERESA 113 39


Teresa 113 39 – bor och lever i Birkastan. Skriver, fotar och iakttar. Jag är en blandning av Lilla My, Tintin och Powerpuff-pinglan Bubblan. Och så är jag kattägd x 4.
Foto: Karin Brulin/Brulin Foto & Form

BILDER ©TERESA STARKENBERG

Alla bilder/bildcollage i bloggen är mina egna (om inte annat anges). All text och alla bilder på den här bloggen är skyddade av upphovsrätts-lagen. De får inte användas utan mitt tillstånd. Vill du låna/köpa bilder kontakta mig på teresa64@live.se

SÖK & FINN

TIDIGARE INLÄGG

HAR DU LÄST?

KALENDER

Ti On To Fr
 
1
2
3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22 23 24 25 26 27
28 29 30
31
<<< Mars 2016 >>>

SAKER JAG SKRIVER OM ...

ARKIV

BESÖKARE

RSS

TRANSLATION


Ovido - Quiz & Flashcards