113 39

Alla inlägg under augusti 2014

Av Teresa 113 39 - 12 augusti 2014 20:04


Moln och sol ger vacker himmel!

Och om man tittar noggrant så ser man massor av roliga saker där uppe.



   




...

Av Teresa 113 39 - 11 augusti 2014 15:22



 



all of us have ways in which we mask and cover our pain

 

 

 

 

Av Teresa 113 39 - 9 augusti 2014 18:31


Sol, dans, musik, mat och dryck!
En liten bit av Brasilien i Kungsträdgården. 

 


 


 


Coxinhas de galinha e bolinhas de queijo! Muito bom!


 


   




ord

Av Teresa 113 39 - 7 augusti 2014 14:25


Hittade dessa ord i Jens Lennartssons bok Hide in plain sight:

 


 


Stämmer så väl med min "ovilja" att fotografera den senaste tiden.

Att låta hjärnan vila. Att ta en paus. 

Att inte alltid leta efter bilder, tänka i bilder ... För det är det jag gör. Ständigt.


Viktigt – oavsett vad man sysslar med. 


Av Teresa 113 39 - 6 augusti 2014 13:15


Och nu blir det en massa graffiti!

Om ni inte gillar graffiti kan ni sluta titta nu. 

Det finns ju klotter ... och så finns det snygg graffiti – konst!


 

En liten goding!


 


 

En av de artister man ser mycket av i Palma är SOMA. 
SOMA är konstlärare från Valencia.

 

 


 


 


 


 


 

Alla dessa tomma hus som har fått förfalla ... 
Inte bara förfulande. Vackert och spännande på sitt sätt.



 

Om man kikar på insidan av de avspärrade områdena så hittar man Brian!


 


 

ET by SOMA


 


 


 


 

Vad kom först: hönan eller ägget!?
Eller har man bara gjort en höna av en fjäder ...




Av Teresa 113 39 - 5 augusti 2014 12:05


Tog med kamera med tillhörande utrustning för att utföra ett litet fotojobb under semestern.

Men utöver de bilder som togs för det ändamålet så har jag knappt hållt i kameran ...

Inspirationen har helt enelt inte infunnit sig. Och då är det bättre att bara låta det vila. 
Däremot har jag njutit enormt mycket av stunden NU och varit närvarande i ögonblicket av allt det vackra som Mallorca har att erbjuda. Och allt det sköna finns bevarat i mitt sinne och minne. 

Någon av de sista dagarna kom dock kameran fram och några bilder blev det. 
Har fångat stunden som jag ser den. Med färger och toner som är mitt Mallorca. 


Be my guest!


 

Som vanligt, lyft blicken mot det vackra!


 

En alldeles vanlig Palmagränd ...


 

Och högst där uppe väntar skönhet ...


 

The walk of graffiti ...


 

Massor av spännande hus står tomma inne i Palma.


 

Slitet, tomt och vackert.


 

De där gatorna som är tomma på turister. 


 

Stilla och varmt.


 



 

Det vackra Clinica Dental. Arkitekt: Lluís Forteza i Rey [1884-1920].

 


Qué bonita! 
Kan man låta bli att älska denna stad!?

 

Av Teresa 113 39 - 5 augusti 2014 11:30


Under mina två veckor i Palma så saknade jag mina små fyrbenta ganska så rejält. 

Har sett en och annan katt som jag gärna hade velat ta hand om ... 

 


Den här killen och jag hade ett förtroligt samtal. Blev lite förälskad.

 


Såg även andra katter. Detta måste vara en fyllekatt!

I ett område av Palma där ganska många förfallna hus står tomma och där lokalbefolkningen satt ut både vatten och torrfoder till de levande fyrbenta. 


   

Och dessa två ... (fler coola graffitibilder kommer framöver)


 

Även en liten hund som nyfiket betraktade oss från ovan fick komma med på bild.



Älskade pälsklingar!





Av Teresa 113 39 - 4 augusti 2014 21:11


Som ni säkert vet så har jag en alldeles speciell favoritrestaurang på Mallorca. 
Es Coll d'Os, som ligger i Cala Ratjada, som serverar alldeles gudomligt god mat. 

Es Coll d'Os drivs av Joan Igansí och hans familj. 
Tidigare, för några år sedan, jobbade även hans bror på restaurangen. Men så flyttade han till Palma och började jobba i köket på ett av de stora hotellen. I år fick vi tipset att Sergi hade öppnat eget tillsammans med vännen Jaume.

Naturligtvis ville vi göra ett besök. Så vi styrde stegen mot Travessa d'en Ballester nummer 6
Lite bortom turiststråken, lite lugnare och framför allt lite mer mallorkinskt. Precis så där som vi gärna vill ha det. 

Vi travade dit och blev igenkända bara genom att dyka upp. Snacka om att känna sig välkommen!

En liten mysigt inredd lokal, personlig och familjär, strålande intalande i all sin enkelhet. 
Och maten! Enkel och okomplicerad men med de där fantastiskt goda smakerna. Bra råvaror, rena fina smaker som gifter sig till en underbar smakexplosion! Ljuvligt, helt enkelt! 


Jag kan från hjärtat rekommendera ett besök på denna mysiga restaurang. Can Trispol i Palma!
Bra priser, bra mat samt genuint och trevligt bemötande. För dig som vill uppleva en bit av det riktiga Mallorca när du är i Palma. 
Maten som serveras är lite av det som finns för dagen, möblerna i lokalen kommer delvis från Sergi och Jaumes mor- och farföräldrars hem, resten är återvunnet. De fantastiskt fina flaskorna på borden hittade på på stranden i Capdepera. Från gamla Na Taconera, som numer är hotell. 

Med känsla, tanke och en stor dos hjärta!

 


 


 

Recycling av den fina flaskorna från Na Taconera.


 
Både sonen och jag tokgillade inredningen – så där så att man kände sig som hemma.


  Jaumes mor-/farföräldrar på väggen.


 
Sergis förfäder.


 


Öppettider på mallorkinska!


  


  

Jaume i baren.


  

Gudomligt goda Croquetas med kyckling samt spenat och ost! Ett måste på Mallorca.


  

Samt en försvinnande god Carpaccio de Ternera.


  

Och så typiska Llonguets, här med lax.

  

Och så frestade de med hemlagade efterrätter ...


 

Sonen tog en vaniljpanacotta och jag njöt av en Rollito de frutas med glass som var underbart god! Betänk då att jag inte ens är speciellt förtjust i efterrätter ... men denna var gudomligt god! 


En av de allra bästa upplevelserna under Palma-vistelsen, helt klart!

Betyg: full pott!!!!



OM TERESA 113 39


Teresa 113 39 – bor och lever i Birkastan. Skriver, fotar och iakttar. Jag är en blandning av Lilla My, Tintin och Powerpuff-pinglan Bubblan. Och så är jag kattägd x 4.
Foto: Karin Brulin/Brulin Foto & Form

BILDER ©TERESA STARKENBERG

Alla bilder/bildcollage i bloggen är mina egna (om inte annat anges). All text och alla bilder på den här bloggen är skyddade av upphovsrätts-lagen. De får inte användas utan mitt tillstånd. Vill du låna/köpa bilder kontakta mig på teresa64@live.se

SÖK & FINN

TIDIGARE INLÄGG

HAR DU LÄST?

KALENDER

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6 7
8
9
10
11 12
13
14 15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26 27
28
29
30 31
<<< Augusti 2014 >>>

SAKER JAG SKRIVER OM ...

ARKIV

BESÖKARE

RSS

TRANSLATION


Ovido - Quiz & Flashcards