113 39

Alla inlägg den 10 januari 2014

Av Teresa 113 39 - 10 januari 2014 21:45


Lämnar stadsdelen en stund för ett besök på sonens skola.
För att få klarhet i vissa frågor. Vad händer egentligen i skolan?

Möte med ämneslärare, mentor och biträdande rektor. Samt en annan elevs förälder.
Ett problem tas upp. Beteende, bemötande och reaktioner. 
Vi samtalar. Lägger fram elevernas upplevelser. Ämnesläraren talar om sin syn på det hela. 
Samtalet förs vidare. Efter mycket om och men lyckas vi landa i något som förhoppningsvis kommer att kännas bra för alla parter.



Men – det som gör mig arg/upprörd är biträdande rektors förutfattade mening. 


Hon tar för givet att: 

  • elever har en tendens att överdriva. 
  • elever gaddar ihop sig och triggar igång en överdriven känsla/beteende/reaktion. 
  • elever inte har ambitionen att göra sitt allra bästa utan har en låt-gå-attityd.
  • om elever och lärare har olika uppfattning om vad som har hänt, så har läraren per automatik rätt.

 

Men den försvarsinställningen inleddes samtalet i dag. 

Den attityden suger!
Och skapar inte något vidare förtroende ...

Errare humanum est!
Jag trodde i min enfald, att även lärare är mänskliga och kan fela ...


För att inte allt ska missuppfattas så vill jag tydligt påpeka att den flesta av sonens lärare som han haft genom åren är/har varit fantastiska! Jag är inte en sådan förälder som till bestämdhet hävdar att mina barn är perfekta och ofelbara. Men om mina barn berättar om sin upplevelse av en situation så lyssnar jag naturligtvis. När jag ser att de inte mår bra så finns jag som mamma sjävklart där! Jag tar inte till häxtjakt bara för att mina älskade barn piper lite ynkligt. Dessutom har jag (och min man) lärt dem att det inte lönar sig att ljuga – för i slutändan  kommer sanningen a l l t i d fram!




Av Teresa 113 39 - 10 januari 2014 18:06


 

Ett stort tack till alla er som köpt mina kattkort!
Tillsammans med ROLF and friends och ROSIE har vi lyckats samla in 740:-

till katterna Kattstallet i Åkeshov! 

 


Och snart kommer det att finnas nya kort, med nya motiv, till försäljning hos ROLF and friends och ROSIE.
Håll utkik!

TACK!!!
Varje krona är värdefull!



 Kattstallet är en ideell förening, utan ekonomiska bidrag från stat och kommun.

De är helt beroende av sina volontärers insatser och stöd från allmänhet och andra ideella organisationer.

Vill du också vara med och stödja driften av Kattstallet i Åkeshov?
Sätt in ett valfritt belopp på PlusGiro 90 02 24-7.


Vill du ge en gåva?
Läs mer på Kattstallets hemsida!

 

 

 

 

OM TERESA 113 39


Teresa 113 39 – bor och lever i Birkastan. Skriver, fotar och iakttar. Jag är en blandning av Lilla My, Tintin och Powerpuff-pinglan Bubblan. Och så är jag kattägd x 4.
Foto: Karin Brulin/Brulin Foto & Form

BILDER ©TERESA STARKENBERG

Alla bilder/bildcollage i bloggen är mina egna (om inte annat anges). All text och alla bilder på den här bloggen är skyddade av upphovsrätts-lagen. De får inte användas utan mitt tillstånd. Vill du låna/köpa bilder kontakta mig på teresa64@live.se

SÖK & FINN

TIDIGARE INLÄGG

HAR DU LÄST?

KALENDER

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6
7
8
9 10 11
12
13
14
15 16 17 18 19
20
21 22 23
24
25
26
27 28 29 30
31
<<< Januari 2014 >>>

SAKER JAG SKRIVER OM ...

ARKIV

BESÖKARE

RSS

TRANSLATION


Ovido - Quiz & Flashcards