113 39

Alla inlägg den 20 december 2012

Av Teresa 113 39 - 20 december 2012 21:38

I dag lucka 20!

Hade inte tid att göra ett besök eftersom det var full rulle på jobbet hela dagen.


Men eftersom jag var på besök hos Lise-Lott på Stockholms Medicinska Fotklinik så sent som i måndags så lägger jag ut några bilder i alla fall!


  Tomtebogatan 13 är adressen där Lise-Lott finns. Hon är expert på fötter! Och om man har problem eller helt enkelt bara vill vara snäll mot sina fötter så är det här man ska göra ett besök!


  

Det gjorde jag som sagt i måndags. Så här vintertid så glömmer i alla fall jag bort att vara snäll mot fötterna... Och då är det skönt att få lite proffshjälp.


 

Lise-Lott in action.


 

Lise-Lotts erbjudande:

" Boka tid för en medicinsk fotvårdsbehandling under januari – och du får ett härligt värmande grönt te utan extra kostnad!

Erbjudandet gäller endast vid bokning 20:e till 30:e december."

 

Det är alltså inte försent att nappa! 

 

 

 


Av Teresa 113 39 - 20 december 2012 20:38

Om nu någon skulle ha missat det så har vi tre familjemedlemmar i vår familj som är fyrbenta.

Nikita, Lava och Banff. 


En katt som blev ratad av sin förra familj, en hittekatt som dumpades ute i skogen och en raskatt som kommer från en fantastisk uppfödare. 


De är väldigt olika varandra mina katter. Helt skilda personligheter. Precis som vi människor.

Vi gör ingen skillnad på våra  katter utan älskar dem alla tre lika mycket, möjligtvis på lite olika sätt och definitivt just för att de är som de är. 


Djur har mycket olika värde för oss människor. 

En del tycker inte om djur - helt okej, vi är alla olika.
En del tycker att jag är jättefånig som ägnar så mycket tid och energi samt lägger ut så många bilder på mina katter. 

Men för mig är mina katter familjemedlemmar och jag skiter struntar fullständigt i er som kommer med löjliga kommentarer och ibland även förlöjligar mig. 

Mina tre katter har väldigt stor betydelse för mig. För mig som har kronisk värk finns det inget bättre än att ha en spinnande kelig katt i knät eller liggandes i soffan bredvid mig. Tusen gånger mer effektivt än värktabletter. För att inte tala om alla skratt som deras upptåg bjuder mig på! 


Kanske funderar du på att skaffa en katt men tycker att det är dyrt?


I så fall vill jag att du tar dig tid och läser följande text som kommer från Kattstallet i Åkeshov, där två av mina katter kommer i från. 


Och kom ihåg: du äger inte din katt - den äger dig!!!


  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  


 

"1300 för en KATT???"

Det stämmer alldeles utmärkt det, att adoptera en katt från Kattstallet kostar 1300 kronor oavsett om det är en kattunge eller vuxen katt, skyggis eller tryggis, raskatt (med/utan stamtavla) eller huskatt. Vi gör ingen skillnad på liv. De är alla värda lika mycket omtanke och kärlek i våra ögon.


Om du adopterar en vuxen katt från oss så är den avmaskad, vaccinerad, veterinärbesiktigad, märkt och kastrerad. Ett kattunge är ännu inte kastrerad med du får ett värdepapper att ge till veterinärkliniken då det är dags att kastrera katten. Så detta har du redan betalat för. Om den vuxna katten har till exempel diabetes, forl eller någon annan sjukdom så får du som adopterar katten naturligtvis relevant och viktig information om detta så att du ska veta vad du ska ha extra uppsikt över när det gäller katten. Det är svårare att veta med kattungar, det finns inga garantier på att de inte kommer att få någon sjukdom när de blir äldre, precis som med oss människor. Rätt mat och vård och en bra miljö för just den katten är naturligtvis viktigt för alla katters välbefinnande.


Vissa katter kommer till Kattstallet och är i mycket bra form både fysiskt och psykiskt, vissa kommer direkt utifrån medan andra kommer från hem. En del är vanvårdsfall, medan andra har sjukdomar som ingen upptäckt (om de har gått ute till exempel).


I genomsnitt kostar varje katt på Kattstallet runt 6000-7000 kronor. 


Så svaret är ja. Det kostar verkligen 1300 kronor att adoptera en katt från oss. Men du vet också att vi tar hand om alla katter som kommer till oss på bästa sätt, att vi har en mycket kompetent veterinär och att vi har goda kontakter med bra veterinärkliniker. Katterna får daglig vård och omtanke av våra duktiga volontärer. Även de skygga. För vi gör ingen skillnad på liv. De är alla lika mycket värda.


Hjärta katterna!

 
 
Bilden har jag lånat från Kattstallet och tjejen på bilden heter Dolores
 
Kolla in Kattstallet hemsida HÄR!!!
 
 
Av Teresa 113 39 - 20 december 2012 20:29

 

Instagram


Dags för pepparkaksbak!
Assistent finnes.

Av Teresa 113 39 - 20 december 2012 19:12

 

Instagram


Varning för snöröjning!?



Av Teresa 113 39 - 20 december 2012 17:33

Instagram


Färdigjobbat för i dag.
Le Pot-bubbel nästa.

Av Teresa 113 39 - 20 december 2012 00:53

Instagram

Trött.
Spiller tandkräm på tröjan då jag borstar tänderna samtidigt som katterna leker koja i badkaret under den nedsänkta torkställningen, som är tung av blöta lakan.

Men den där grämliga tandkrämsfläcken på magen spelar ingen roll.

För jag har en renbäddat säng som väntar på mig. Frasiga lakan som jag har fått hjälp av Banffen att omsorgsfullt få på plats.

Inget ger så sköna drömmar som tvättmedelsdoftande bomull.

Det enda som kan störa är tåjagande tigrar.

Av erfarenhet vet jag: en renbäddad säng får man aldrig ha för sig själv.

OM TERESA 113 39


Teresa 113 39 – bor och lever i Birkastan. Skriver, fotar och iakttar. Jag är en blandning av Lilla My, Tintin och Powerpuff-pinglan Bubblan. Och så är jag kattägd x 4.
Foto: Karin Brulin/Brulin Foto & Form

BILDER ©TERESA STARKENBERG

Alla bilder/bildcollage i bloggen är mina egna (om inte annat anges). All text och alla bilder på den här bloggen är skyddade av upphovsrätts-lagen. De får inte användas utan mitt tillstånd. Vill du låna/köpa bilder kontakta mig på teresa64@live.se

SÖK & FINN

TIDIGARE INLÄGG

HAR DU LÄST?

KALENDER

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2012 >>>

SAKER JAG SKRIVER OM ...

ARKIV

BESÖKARE

RSS

TRANSLATION


Ovido - Quiz & Flashcards