113 39

Alla inlägg den 26 juli 2013

Av Teresa 113 39 - 26 juli 2013 22:30

Om ni nu råkade missa Jungfrufärd!


Så har ni chansen att titta på SVT.se under ytterligare 30 dagar.


Malin Persson är så duktig, en lovande stjärna som vi kommer att få se mer av i framtiden. Tro mig!


 


Av Teresa 113 39 - 26 juli 2013 21:36


Äldste sonens första tatuering. 
Gjord på Carneval Tattoo, på Tomtebogatan 18, av Dadde Stark. 


Mormors födelsedatum och favoritblommor. 


    


Av Teresa 113 39 - 26 juli 2013 17:32



Sonen gick ut. 
Och kom hem fyra timmar senare – med den här.


Om tre timmar åker plasten av. Då kan jag visa mer. 

 

Av Teresa 113 39 - 26 juli 2013 14:45

Vill man äta riktigt gott, ja då ska man besöka min absoluta favoritrestaurang Es Coll d'Os i Cala Ratjada. 


Den ligger som en dold pärla mitt i byn. Inte helt lätt att upptäcka om man vandrar runt på gatorna bland alla turistfällor. 


Det är tredje året i rad som jag besöker denna familjerestaurang som serverar mat som är gudomlig!

Här jobbar Joan Ignasi. Och hans föräldrar. Hans bror har tagit ett års ledighet för att jobba på en restaurang i Palma, Urbà. Maten på Es Coll d'Os produceras lokalt och mycket av det som serveras kommer från hans föräldrars finca. 

 

Välkomna till Es Coll d'Os!


   

Vi brukar komma relativt tidigt (20-tiden). Det är vi ensamma om ...


   

Under vinrankorna tas vi hand om väl. Serveras det godaste av det goda! Både i fast och flytande form.


 


   
Det är alltid lika svårt att välja ... så därför blir det fler besök under vistelsen. Så att man hinner smaka det mesta. 



I år smakade vi på oxfilén med jordgubbssås som är en favorit sen tidigare besök. Lammet är även den en höjdare, samt anka med sobrasada. Nytt för i år var den underbara fläskfilén med senapssås! 
Favoriten bland alla de goda efterrätterna (jag som inte ens är en efterrättstyp) är Mallorca milk! Den måste jag bara fråga Joan Ignasi om jag kan få receptet på. 


 

Till förrätt åt vi grillade räkor! Kan vara de godaste jag någonsin ätit. 


 

Perfekt oxfilé! 


 

Joan Ignasi.


 

El chefe! 


 
Om du befinner dig på Mallorca tycker jag du ska göra ett besök på detta fantastiska ställe. Jag lovar att du inte kommer bli besviken! Bara mätt och belåten. 


Om jag skulle bli ombedd att rekommendera en rätt ... så skulle jag ha svårt att välja, men ankan är fantastisk. Och lammet. Och fisken. Så svaret skulle bli – a l l t ! Precis allt. 


Gracias y hasta el próximo! 


Läs mer HÄR!!!




Av Teresa 113 39 - 26 juli 2013 12:04

Bänka er framför tv'n i kväll klockan 21.45


I mars 2012 träffade jag skådespelerskan Malin Persson. Läs mer här!
Vi pratade om framtiden och nu har ni chansen att se henne i kvällens novellfilm på SVT2. 

Jungfrufärd!


  Skärpdump från SVT.



Av Teresa 113 39 - 26 juli 2013 10:37

I går var det en alldeles strålande sommardag. Och kväll.

Vi träffades hemma hos våra vänner Sonny och Mirela för att prata sommar, surfing och semester.

 

Vi skålade i rumänskt vin. Gott!


 

Åt färgglad mat.


   

Och grillat!


Kvällen var lugn och fin ända fram till klockan20.23. 
Då hördes ett dovt väsande och himlen ovanför oss blev mörk. Då våra blickar vändes upp mot himlen var den alldeles blå. Inte himmelsblå, utan Atlas Copco-blå. 

  

Den stora ballongen smekte takåsarna och utstötte Sir Väs-ljud, gång på gång. Vi kastade oss ut gatan och det var första då jag hann ta den första bilden. Tyvärr bjuder jag bara på mobilbilder för min systemkamera hade jag för en gångs skull lämnat hemma (typiskt) ... Inte visste jag att kvällen skulle bli så dramatisk.

 

 

Den blåa fortsatte på oförskämt låg höjd.


 

Och det såg ut som om den landade i slutet av Tomtebogatan.


 

Sedan kom nästa.


 

Även den alldeles för lågt.

Fast folket i ballongkorgen vinkade glatt och såg nöjda ut.


 

Den blå klarade sig och lyckades få höjd igen. Och seglade bort över Solna.

De två röda däremot fick landa i Karlberg (foto Mirela Borndalen).


 

Mitt på grusgården framför slottet! Vilken avslutning på kvällen. (foto Mirela Borndalen)


Där tog den slut kvällen – för ballongfararna alltså. Inte för oss på gården. 
För kvällen var ljum och tyst. Och vinet alltjämt svatl i glasen. 


Jag undrar om ballongerna var en indikation på hur det kommer gå i valet nästa år? Det blå teamet såg ut att vara nere för räkning med tog höjd och fortsatte sin färd medan de röda tvingades ner, besegrade. Vem vet, kanske ett nytt sätt att spå framtiden – ballonger är den nya bläckfisken!?




OM TERESA 113 39


Teresa 113 39 – bor och lever i Birkastan. Skriver, fotar och iakttar. Jag är en blandning av Lilla My, Tintin och Powerpuff-pinglan Bubblan. Och så är jag kattägd x 4.
Foto: Karin Brulin/Brulin Foto & Form

BILDER ©TERESA STARKENBERG

Alla bilder/bildcollage i bloggen är mina egna (om inte annat anges). All text och alla bilder på den här bloggen är skyddade av upphovsrätts-lagen. De får inte användas utan mitt tillstånd. Vill du låna/köpa bilder kontakta mig på teresa64@live.se

SÖK & FINN

TIDIGARE INLÄGG

HAR DU LÄST?

KALENDER

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6
7
8 9
10
11
12 13 14
15
16
17 18
19
20
21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Juli 2013 >>>

SAKER JAG SKRIVER OM ...

ARKIV

BESÖKARE

RSS

TRANSLATION


Ovido - Quiz & Flashcards