113 39

Alla inlägg under november 2014

Av Teresa 113 39 - 6 november 2014 14:58

 

Betraktelser från fjärde våningen.

    

 

En dag med tusen tankar i huvudet. 
Men ingen av tankarna kommer ut som ord i skrift. 
De är som vilda hästar som inte går att tämja. 
De låter sig inte fångas.


 

Av Teresa 113 39 - 6 november 2014 11:29


– Perfekt väder för att mysa med mina favoritmänniskor.

– Mina småhussar är som gjorda för gos!

/Banff 




Av Teresa 113 39 - 5 november 2014 16:59


Det spelar ingen roll hur gamla de är. 

När febern, yrseln och det halsonda kommer på besök så blir de små. 
Barn är barn och ett sjukt barn behöver omsorg. Så är det bara.


Därför har dagen tillbringats i soffan med vatten, äppeljuice, glass direkt ur burken och så en och annan Panodil.

Vi har tittat på film och halvslumrat. Under skönt täcke och uppuffade kuddar. 

För det är så det ska vara när man är sjuk.


 

Inte ens bilder hamnar i fokus en dag som denna.



Eftersom fokus ligger på viktigare saker och feberdimma is in tha house!




Av Teresa 113 39 - 3 november 2014 19:02



 

Bilden är inte den bästa men förhoppningsvis kan den ge en fingervisning om vad

som serverades till sen lunch i dag. Det blev lunch på gårdagens middagsrester.

Till halloumin, hummusen och bulgurn lade vi i dag till en fräsch tabbouleh! 

Och så en klick yoghurt på det. 

 

 

Mitt livs godaste taboulleh åts i Sharjah, UAE, för dryga tjugo år sedan. 
Den var himmelskt god! Tyvärr har jag inte det receptet men dessa är

ingredienserna som blandades ihop i dag:

 

300 g persilja
3 medelstora tomater
1/2 medelstor gul lök
2 kvistar färsk mynta
1 tsk salt
1 dl olivolja
1 dl pressad citron (eller efter smak)
1 msk bulgur
1/2 tsk chilipulver
(1/2 tsk summak, syrlig orientalisk krydda – vi hade ingen

summak utan blandade i lite spiskummin i stället)

Hacka persilja, tomater, lök och mynta fint. Blanda om i en bunke. Rör ner resten av ingredienserna.

 

 

Så, tipsa mig nu! Var i Stockholm hittar jag stans godaste taboulleh?

Hit me!

 

 

 

 

Av Teresa 113 39 - 3 november 2014 15:29


        

Av Teresa 113 39 - 1 november 2014 21:24


Gårdagen passerade.
Mörkret föll snabbt och i köket skapades en gräddränkt dragon- och vitlökskyckling med tryffel- och parmesanpotatismos. En skapelse av fri inspiration och lättja. 

Därefter, fast klockan redan sedan flera stunder känts som läggdags, blev det tv och Så mycket bättre i soffan. 
Somnade. Låg back på sömnsidan efter att ha inväntat Halloweenfirande ungdomar natten till lördag. Fick hem en katt och en fågel vid tretiden. Flocken samlad!

Inväntade – även lördag kväll – yngste sonen, som kom hem med en kompis i sällskap. Låg och somnade till småprat från köket. En mysig känsla.


I morgon är det åter måndag och skolvecka. Tillbaka till lite mer rutiner och allvar. 
Men först en riktigt skön söndag.


Sonen lagade middag. 
Vegetariska wraps med bulgur, halloumi, hummus och grönsaker. Till förrätt chèvrefyllda paprikor. Smakskigt!


Och så glädjs jag som AIK:are att Hammarby är tillbaka i Allsvenskan! 
Nu är det som det ska, alla stockholmslagen i högsta divisionen. Strålande och grattis! 

 

 


Och så lite mysigt sällskap i soffan. 

The Banff!



   

Av Teresa 113 39 - 1 november 2014 16:25


Gillar du Italien, god mat och välskrivna texter!?

Då ska du genast följa Alexandras matblogg ORTO DI SANNE!

Vackra bilder, god mat och en härlig bit av Italien utlovas.





 

         bild från bloggen ORTO DI SANNE

 

 

 

 

OM TERESA 113 39


Teresa 113 39 – bor och lever i Birkastan. Skriver, fotar och iakttar. Jag är en blandning av Lilla My, Tintin och Powerpuff-pinglan Bubblan. Och så är jag kattägd x 4.
Foto: Karin Brulin/Brulin Foto & Form

BILDER ©TERESA STARKENBERG

Alla bilder/bildcollage i bloggen är mina egna (om inte annat anges). All text och alla bilder på den här bloggen är skyddade av upphovsrätts-lagen. De får inte användas utan mitt tillstånd. Vill du låna/köpa bilder kontakta mig på teresa64@live.se

SÖK & FINN

TIDIGARE INLÄGG

HAR DU LÄST?

KALENDER

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5 6 7 8 9
10
11 12
13
14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29 30
<<< November 2014 >>>

SAKER JAG SKRIVER OM ...

ARKIV

BESÖKARE

RSS

TRANSLATION


Ovido - Quiz & Flashcards