113 39

Alla inlägg under augusti 2013

Av Teresa 113 39 - 20 augusti 2013 12:53



Av Teresa 113 39 - 19 augusti 2013 22:57


 


Den blåmaskade heliga Birman Miranda är borta! 
Hon försvann från Karlbergsvägen 69 den 10 augusti.


Har du sett henne? 


Läs mer här på Blocket och kontakta ägarna om du vet något!


#hittaMiranda


Av Teresa 113 39 - 18 augusti 2013 20:36


 



Av Teresa 113 39 - 18 augusti 2013 14:22
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Av Teresa 113 39 - 18 augusti 2013 11:58


Det känns inte så tungt att dagarna blir kortare och kvällarna mörkare nu när hösten närmar sig eftersom eventen på Plezuro drar igång igen!

 

Underbart kreativa  Johanna Westin på Plezuro har känslan för härliga kombinationer.

 

 

Läs mer om eventet på Plezuros Facebook-sida och boka in en trevlig kväll i Birkastan den 29 augusti klockan 18-20!

 

 

Den 29/8 öppnar vi holländska illustratören Lieke van der Vorst, Liekelands, utställning här i butiken. Lieke finns här och berättar om sina bilder, vi minglar, dricker gott och har det härligt. 
Varmt välkommen att bjuda in vänner, nära och kära!

Läs mer om utställningen här: http://www.mynewsdesk.com/se/view/pressrelease/hollaendska-liekelands-illustrationer-staells-ut-paa-plezuro-894128

  Bild lånad från Plezuro

 

Av Teresa 113 39 - 18 augusti 2013 10:35

Läser tidningen i sängen.
Har sällskap av två som väntar på att jag ska stiga upp.

Av Teresa 113 39 - 17 augusti 2013 21:05


 




Av Teresa 113 39 - 17 augusti 2013 11:39


Med reservation för att kvällstidningarna ofta är ute efter att skapa rubriker och därför inte skiljer på nödlandningar och säkerhetslandningar, samt att de alltid skriver att det var p a n i k och att besättningen var h y s t e r i s k vid evakueringen – jag brukar ta det som skrivs i tidningarna med en nypa salt. 


Men om detta är sant så är det skrämmande. (klicka på länken)


Alla (seriösa) flygbolag har rapporteringssystem. System som används för att skriva om incidenter ombord. 
Det kan vara allt från att man som besättningsmedlem har spillt kaffe och bränt sig/eller en passagerare, till större incidenter som sjukdomsfall, avvikelser eller materiella fel. 


Detta kan man göra själv, eller så kan någon annan besättningsmedlem skriva den rapporten. Det görs i första hand för att man ska lära sig något av situationen. Inte för att någon ska hängas ut och bestraffas. Man vill helt enkelt inte att misstaget/felet ska upprepas. Ett sunt system tycker jag (som många branscher borde lära av).


Men om man rycker på axlarna och tänker, "det gick ju bra den här gången", så finns ju risken att någon annan råkar ut för exakt samma problem men med en utgång som inte är lika positiv. 
Det är ju detta som piloter och kabinbesättning tränar på varje gång det är dags för nödträning. Det övas på stipulerade och verklighetsbaserade händelser och hur man ska agera. Allt från brand, motorbortfall och sjukdomsfall. 


Alltså, jag har evakuerat så många flygplan och släckt bränder och utfört hjärt- och lungräddning under mina år på SAS så att du skulle kunna väcka mig mitt i natten och jag vet direkt hur jag ska agera. Detta på nödträningarna vill säga, för i verkligheten under mina dryga tjugo år i luften har jag aldrig behövt nödlanda, evakuera eller utföra HLR ombord. Däremot har jag haft användning för det privat. Det har varit barn eller hundar som satt i halsen, damer som ramlat ombord på bussar så ambulans har behövs tillkallats, skärsår och skrubbsår och mindre bränder som tagits hand om. Och tro mig, är det någon du vill ha i din närhet när det händer något drastiskt så är det en flygvärdinna. Vi kan trolla med knäna. Och ja, jag skriver vi, för en gång flygande, alltid flygande.


Nåja, åter till Ryanair. 

Jag är inte förvånad över att det skrivs om Ryanair och denna händelse. Ett företag som låter personalen betala sin egen utbildning, sina egna uniformer, förbjuder fackligt engagemang och tycker det är viktigare att sälja lotter än att främja säkerheten ombord har naturligtvis inte tid att skriva rapporter. Det tar ju tid – och tid är pengar – och pengar är ju viktigast. Inte människor, utan pengar. 


Personligen skulle jag aldrig sätta min fot ombord på ett Ryanair-plan. Att vara snål kan visa sig bli dyrt i slutändan.



OM TERESA 113 39


Teresa 113 39 – bor och lever i Birkastan. Skriver, fotar och iakttar. Jag är en blandning av Lilla My, Tintin och Powerpuff-pinglan Bubblan. Och så är jag kattägd x 4.
Foto: Karin Brulin/Brulin Foto & Form

BILDER ©TERESA STARKENBERG

Alla bilder/bildcollage i bloggen är mina egna (om inte annat anges). All text och alla bilder på den här bloggen är skyddade av upphovsrätts-lagen. De får inte användas utan mitt tillstånd. Vill du låna/köpa bilder kontakta mig på teresa64@live.se

SÖK & FINN

TIDIGARE INLÄGG

HAR DU LÄST?

KALENDER

Ti On To Fr
     
1
2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2013 >>>

SAKER JAG SKRIVER OM ...

ARKIV

BESÖKARE

RSS

TRANSLATION


Ovido - Quiz & Flashcards